Univerza na Primorskem Fakulteta za matematiko, naravoslovje in informacijske tehnologije
SI | EN

Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj

natisni

 

Temeljni podatki o programu

Ime programa: Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj
Vrsta programa: visokošolski strokovni, 1. stopnja
Strokovni naslov diplomanta: diplomirani inženir lesarstva (VS) oz. diplomirana inženirka lesarstva (VS)
Trajanje študija: 3 leta

Število kreditnih točk (KT): 180 KT
Način študija: redni
Jezik izvedbe: slovenski jezik, angleški jezik
Kraj izvajanja študija: Izola, Koper (delno)
Akreditacija: program je akreditiran v skladu z Zakonom o visokem šolstvu in je javnoveljaven; več podatkov je dostopnih tukaj (glej zadnji odstavek)

Koordinator programana vrh

Prof. dr. Andreja Kutnar.

Za vprašanja glede prijave, vpisa in drugih administrativnih postopkov se obrnite na Referat za študente.

Splošen opis programana vrh

Študijski program Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj je zasnovan kot odgovor na aktualne potrebe lesarske industrije v Sloveniji in Evropi ter spodbuja razvoj sodobnih kompetenc, digitalnih znanj in trajnostnih pristopov.

Študij je razdeljenih v šest vsebinskih sklopov:

  • Temeljna znanja (matematika, kemija, statistika, inženirska mehanika, angleščina);
  • Strokovni bazični predmeti (lastnosti lesa, inženirski lesni proizvodi, napredna proizvodnja, ergonomija, tehnologije modifikacije lesa);
  • Digitalne veščine (računalniški praktikum, digitalni prototipi, podatkovna analitika, umetna inteligenca);
  • Poslovno-ekonomske veščine in trajnostnost (projektno vodenje, poslovna komunikacija, trajnostno vrednotenje, podjetništvo);
  • Lesena grajena okolja (leseni gradbeni sistemi, oblikovanje skladno z načeli Novega evropskega Bauhausa);
  • Praktično usposabljanje in mobilnostno okno – obvezna mednarodna izkušnja v sodelovanju z univerzami in podjetji iz Avstrije, Belgije, Italije, Nemčije in ZDA ter praksa pri vodilnih slovenskih podjetjih v lesnopredelovalni verigi.

Študijski program temelji na interdisciplinarnosti in inovativnih metodah poučevanja (projektno delo, študije primerov, sodelovalno učenje), kar študentom omogoča reševanje kompleksnih izzivov v lesni industriji. Mobilnostno okno krepi mednarodno povezovanje in sledi strateškim ciljem slovenskega ter evropskega visokega šolstva.

Z novim študijskim programom Univerza na Primorskem prispeva k razvoju kadrov za zeleni prehod, digitalizacijo in trajnostno rast, skladno z evropskimi politikami in dokumentom WoodPoP – Lesno krožno biogospodarstvo za trajnostno Evropo.

Cilji programana vrh

Temeljni cilj študijskega programa je izpolniti potrebo po sistematičnem vlaganju v razvoj vrhunskega kadra, ki je potreben za preboj v lesnopredelovalni industriji, z zagotavljanjem interdisciplinarnega izobraževanja in usposabljanja ter povečanjem privlačnosti industrije za najkakovostnejši kader.

Cilj študijskega programa je izobraziti strokovnjake, ki bodo znali pridobljeno znanje interdisciplinarno povezovati in tako načrtovati ter uresničevati konkurenčno uporabo lesenih proizvodov. Diplomanti bodo sposobni samostojnega in kritičnega razmišljanja, ki bo temeljilo na stroki in odgovornem ravnanju.

S svojim znanjem ter upoštevanjem lastnosti lesa bodo diplomanti znali prepoznati izzive in razvijati inovativne rešitve v lesnopredelovalni industriji ter hkrati skrbeti za trajnostni razvoj. Pridobili bodo strokovno znanje za organizacijo dela v lesnopredelovalni industriji, odločanje o primernosti tehnologij ter svetovanje in ob tem razvijali odgovoren odnos do uporabe lesenih proizvodov v povezavi z družbo, naravo in širšim okoljem.

Pogoji za vpisna vrh

V študijski program se lahko vpiše, kdor je opravil:

  • splošno maturo,
  • poklicno maturo,
  • zaključni izpit v kateremkoli štiriletnem srednješolskem programu.

V primeru omejitve vpisa so kandidati izbrani glede na:

  • splošni uspeh pri splošni maturi, poklicni maturi oziroma zaključnem izpitu: 60 % točk,
  • splošni uspeh v 3. in 4. letniku srednje šole: 40 % točk.

Nadaljevanje študija v višjem letniku (vpis po merilih za prehode)na vrh

Prehodi med študijskimi programi so možni na podlagi določil Zakona o visokem šolstvu, Meril za prehode med študijskimi programi in v skladu z drugimi predpisi, ki urejajo predmetno področje.

Prehod med študijskimi programi je vpis v višji letnik študijskega programa, kadar gre za prenehanje izobraževanja na prvem študijskem programu in nadaljevanje študija na drugem študijskem programu iste stopnje. Pri prehodu se upošteva primerljivost študijskih programov in opravljene študijske obveznosti kandidata v prvem študijskem programu.

V višji letnik visokošolskega strokovnega študijskega programa Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj se po merilih za prehode lahko vpiše kandidat, ki prehaja iz sorodnega študijskega programa 1. stopnje ali sorodnega nebolonjskega dodiplomskega študijskega programa (študijski programi, sprejeti pred 11. 6. 2004), če so izpolnjeni naslednji pogoji:

  • kandidat izpolnjuje pogoje za vpis v visokošolski strokovni študijski program Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj,
  • študijski program, iz katerega kandidat prehaja, ob zaključku študija zagotavlja pridobitev primerljivih kompetenc kot visokošolski strokovni študijski program Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj in
  • so izpolnjeni drugi kriteriji v skladu z Merili za prehode med študijskimi programi (primerljiv predmetnik študijskega programa, opravljene obveznosti kandidata).

Individualne vloge za vpis po merilih za prehode obravnava Komisija za študijske in študentske zadeve UP FAMNIT, ki pri obravnavi poleg (sorodnega) področja upošteva tudi primerljivost študijskih programov v skladu z Merili za prehode med študijskimi programi.

Po merilih za prehode se lahko vpiše tudi kandidat, ki prehaja iz sorodnega študijskega programa v tujini in mu je bila, skladno z zakonom, v postopku priznavanja tujega izobraževanja priznana pravica do nadaljevanja študija v visokošolskem strokovnem študijskem programu Inovacije v lesarstvu za trajnostni razvoj.

V primeru omejitve vpisa so kandidati izbrani glede na povprečno oceno vseh opravljenih študijskih obveznosti v študijskem programu, iz katerega kandidat prehaja.

Napredovanje po programu in dokončanje študijana vrh

Študent se lahko vpiše v 2. letnik, če zbere vsaj 42 ECTS kreditnih točk (KT) iz predmetov 1. letnika, v 3. letnik pa, če zbere vsaj 42 KT iz predmetov 2. letnika in ima opravljene vse obveznosti za 1. letnik.

Študent se lahko izjemoma vpiše v višji letnik tudi, če ni opravil vseh obveznostih, če ima za to opravičene razloge, kot npr.: materinstvo, daljša bolezen, izjemne družinske in socialne okoliščine, priznan status osebe s posebnimi potrebami, aktivno sodelovanje na vrhunskih strokovnih, kulturnih in športnih prireditvah, aktivno sodelovanje v organih univerze in podobno. O vpisu odloča Komisija za študijske in študentske zadeve UP FAMNIT na podlagi individualne prošnje študenta.

Študent, ki ni opravil vseh obveznosti, določenih s študijskim programom za vpis v višji letnik, lahko, ob upoštevanju določil Zakona o visokem šolstvu (Zakon), v času študija enkrat ponavlja letnik.

Z napredovanjem v višji letnik ter s ponavljanjem letnika študent ohranja status študenta in s tem pravice in ugodnosti, določene z Zakonom. V skladu z Zakonom lahko študent zaprosi za podaljšanje statusa študenta, vendar največ za eno leto.

Študentu, ki pri študiju izkazuje nadpovprečne študijske rezultate, se omogoči hitrejše napredovanje. Sklep o tem sprejme Senat UP FAMNIT na podlagi prošnje študenta in obrazloženega mnenja Komisije za študijske in študentske zadeve UP FAMNIT. S sklepom se določi način hitrejšega napredovanja.

Študentje se ob težavah pri izpolnjevanju študijskih obveznosti lahko obrnejo na koordinatorja študijskega programa in Referat za študente UP FAMNIT.

Za dokončanje študija je potrebno zbrati najmanj 180 KT, kar vključuje vse študijske obveznosti v okviru posameznih predmetov študijskega programa (domače naloge, seminarje, izpite, praktično usposabljanje, mobilnostno okno) ter pripravo in zagovor zaključne seminarske naloge; le-to študent zagovarja v okviru seminarja.

Predmetnikna vrh

Študijski program obsega obvezne predmete, izbirne predmete, praktično uposabljanje, mobilnostno okno in zaključni seminar, v okviru katerega študent pripravi in predstavi seminarsko nalogo.

Predmeti se delijo na obvezne in izbirne - notranje izbirne / zunanje izbirne (Tabela 1); v 2. in 3. letniku izbere študent skupaj 3 notranje ali zunanje izbirne predmete. Vse študijske obveznosti so ovrednotene s kreditnimi točkami po evropskem kreditnem sistemu ECTS (KT).

V nadaljevanju je predstavljena struktura študijskega programa po letnikih, predmetnik posameznih letnikov ter notranji izbirni predmeti študijskega programa.

Kratki opisi predmetov so dostopni TUKAJ.

 Tabela 1: Struktura študijskega programa
Letnik Študijske obveznosti študenta Število Število kreditnih točk (KT)
KT KT/letnik
1. Obvezni predmet 10 60 60
2. Obvezni predmet 7 36 60
Izbirni predmet 2 12
Praktično usposabljanje v delovnem okolju I 1 12
3. Obvezni predmet 2 12 60
Izbirni predmet 1 6
Praktično usposabljanje v delovnem okolju II 1 10
Mobilnostno okno 1 24
Zaključni seminar 1 6

 Tabela 2: Predmetnik 1. letnika
Št. Predmeti KT Oblike izvedbe kontaktnih ur
P SE SV LV Skupaj
1. Angleščina v lesarstvu 6 30 - 30 - 60
2. Matematične metode 6 30 - 30 - 60
3. Osnove kemije 6 30 - - 30 60
4. Praktikum o fizikalnih in mehanskih lastnostih lesa 6 30 - - 30 60
5. Računalniški praktikum 6 30 - 30 - 60
6. Statistične metode 6 30 - 30 - 60
7. Uvod v eksperimentalne metode in analizo podatkov 6 15 - - 45 60
8. Digitalni prototipi pri oblikovanju lesenih izdelkov 6 30 - - 30 60
9. Osnove inženirske mehanike 6 15 - - 45 60
10. Inženirski lesni proizvodi 6 30 - - 30 60

 Legenda:
 P = predavanja, SV = seminarske vaje, SE = seminarji, LV = laboratorijske vaje, TV = terenske vaje

 KT = kreditne točke po evropskem kreditnem sistemu ECTS

 
 Tabela 3: Predmetnik 2. letnika
Št. Predmeti KT Oblike izvedbe kontaktnih ur
P SE SV LV Skupaj
1. Analitika podatkov 6 30 30 - - 60
2. Napredna proizvodnja 6 30 - - 30 60
3. Leseni gradbeni sistemi 6 30 - - 30 60
4. Modeliranje obnašanja lesenih proizvodov 6 30 - - 30 60
5. Ergonomija pri oblikovanju lesenega pohištva 3 10 15 5 - 30
6. Tehnologije modifikacije lesa 6 30 - - 30 60
7. Umetna inteligenca in strojno učenje 3 15 - - 15 30
8. Praktično usposabljanje v delovnem okolju I (8,5 tednov) 12 5 15 - - 20
9. Notranji/zunanji izbirni predmet I 6          
10. Notranji/zunanji izbirni predmet II 6          
 
Tabela 4: Predmetnik 3. letnika
Št. Predmeti KT Oblike izvedbe kontaktnih ur
P SE SV LV Skupaj
1. Oblikovanje stavb skladno z Novim evropskim Bauhausom 6 30 - 30 - 60
2. Vrednotenje trajnosti 6 30 10 - 20 60
3. Praktično usposabljanje v delovnem okolju II (8,5 tednov) 12 5 15 - - 20
4. Notranji/zunanji izbirni predmet III 6          
5. Mobilnostno okno 24          
6. Zaključni seminar * 6 - 20 - - 20
Opomba: * Zaključni seminar se bo izvajal na daljavo.

V okviru notranje izbirnosti v 2. in 3. letniku študent opravlja skupaj 3 izbirne predmete (po 6 KT), ki sodijo v področje poslovno-ekonomskih veščin:

  • 2. letnik: Poslovne komunikacije (6 KT, 30 P in 30 SE),
  • 2. letnik: Upravljanje projektov (6 KT, 30 P in 30 LV),
  • 3. letnik: Osnove podjetništva in trženja (6 KT, 45 P in 30 SV).

Namesto teh predmetov lahko študent opravi zunanje izbirni predmet s področja komuniciranja, managementa projektov oziroma podjetništva in trženja v okviru akreditiranih študijskih programov sorodnih visokošolskih zavodov v Sloveniji ali tujini.

Za pomoč in svetovanje pri izbirnih predmetih se lahko študent obrne na koordinatorja študijskega programa.

Mobilnostno oknona vrh

Študent v 3. letniku v okviru mobilnostnega okna (24 KT) opravlja izbrane obveznosti v tujini.

Študent lahko:

  • izbere opravljanje predmetov na Saarland University v Nemčiji ali Oregon State University v ZDA,
  • izbere opravljanje predmetov (mobilnost z namenom izobraževanja) na podlagi vnaprej podpisanega izobraževalnega programa na eni od partnerskih univerz, s katerimi ima Univerza na Primorskem sklenjen sporazum o Erasmus+ izmenjavi,
  • izbere praktično usposabljanje na eni izmed 10 organizacij iz tujine (Holzforschung Austria; BOKU University, Institute of Wood Technology and Renewable Materials, Avstrija; HS Timber Group, Avstrija; IBO - Austrian Institute for Building and Ecology, Avstrija; European Panel Federation, Belgija; Bauhaus der Erde gGmbH (Bauhaus Earth), Nemčija; Raimund Beck Nageltechnik GmbH, Avstrija; Kompetenzzentrum Holz GmbH (Wood KPLUS), Avstrija; RothoBlass SRL, Italija; Fraunhofer – Institute for Wood Research, Nemčija), ki delujejo na področju lesarstva oziroma trajnostne gradnje.

Število mest v posamezni instituciji je omejeno.

Praktično usposabljanje v delovnem okoljuna vrh

Študent mora v 2. in 3. letniku opraviti obvezno praktično usposabljanje v delovnem okolju (kontinuirano praktično usposabljanje), ki je v celoti ovrednoteno s 24 KT, in sicer:

  • v 2. letniku traja praktično usposabljanje 8,5 tednov (340 ur) in je ovrednoteno z 12 KT,
  • v 3. letniku traja praktično usposabljanje 8,5 tednov (340 ur) in je ovrednoteno z 12 KT.

Namen praktičnega usposabljanja je utrjevanje teoretičnega znanja v delovnem, praktičnem okolju in pridobivanje specialnih delovnih kompetenc vezanih direktno na delovno mesto na katerem študent opravlja prakso. Namen praktičnega usposabljanja je tudi direktno soočanje z aktualnimi situacijami v praksi in aktiven pristop pri opravljanju delovnih nalog ter neposreden stik s potencialnim bodočim delodajalcem.

Praktično usposabljanje se izvaja v delovnem okolju oziroma v organizacijah s področja lesnega sektorja.

Študent si najprej izbere organizacijo, v kateri želi opravljati praktično usposabljanje in sproži postopek za sklenitev sporazuma. Za pomoč pri izbiri organizacije se lahko študent obrne na koordinatorja praktičnega usposabljanja.

Pred pričetkom opravljanja se študenti seznanijo z vsemi postopki, ki so natančno opredeljeni v:

  • Navodilih za opravljanje prakse - TUKAJ.

Vsi postopki potekajo prek ŠIS-a, ravno tako so vsi obrazci dostopni v ŠIS-u. V nadaljevanju so povzeti ključni koraki v postopku:

  • študent odda prijavo za prakso, obvezna priloga je podpisana Izjava delovne organizacije o sprejemu študenta na prakso;
  • koordinator prakse odloči o prijavi študenta;
  • ko je prijava potrjena, študent v ŠIS-u natisne 3 izvode dogovora in jih posreduje v Referat, ostale obrazce si shrani, saj jih bo potreboval v času opravljanja prakse;
  • ko je prijava potrjena in podpisan tripartitni dogovor o opravljanju prakse, lahko študent prične z opravljanjem prakse; 
  • po zaključeni praksi odda študent poročilo; obvezne priloge k poročilu so navedene v Navodilih v prejšnjem odstavku;
  • koordinator prakse odloči o poročilu študenta;
  • ko je poročilo potrjeno, je študent povabljen k izpolnitvi ankete o praksi.

V kolikor študent potrebuje tripartitni sporazum v angleškem jeziku (zaradi opravljanja prakse v tujini), mora o tem obvestiti referat takoj, ko je obveščen, da je njegova prijava prakse odobrena s strani koordinatorja prakse.

Kompetence diplomantovna vrh

Splošne kompetence diplomantov

  • Digitalne kompetence: uporaba digitalnih tehnologij pri delu v lesnopredelovalni industriji kot tudi za komuniciranje, sodelovanje in profesionalni razvoj.
  • Kompetence za trajnost: vrednotenje trajnosti, razumevanje krožnega gospodarstva, podpiranje pravičnosti, promoviranje narave, sistemsko mišljenje, kritično mišljenje, formuliranje problema, pismenost za prihodnost, prilagodljivost, kolektivno ukrepanje, individualna iniciativa.
  • Komunikacija in odnosi: avtonomnost, (samo)kritičnost, (samo)refleksivnost, kreativnost, razvijanje pozitivnega skupinskega ozračja ter dobrega odnosa, poznavanje in uporaba ustreznih strategij za spodbujanje vedenja, kjer je jasno razvidna ničelna toleranca do nasilja, kjer se konflikti rešujejo z mediacijo in je zaščitena integriteta vseh sodelujočih v procesu, zavedanje etičnih razsežnosti svojega delovanja ter upoštevanje le-teh.
  • Usposobljenost za profesionalni razvoj: kritično razmišljanje, analiziranje in vrednotenje dobrih in šibkih plati svojega strokovnega dela in načrtovanje lastnega profesionalnega razvoja; izboljšanje kakovosti svojega dela s samoevalvacijo in nadaljnjim izobraževanjem in usposabljanjem; kritično vrednotenje skladnosti med teoretičnimi načeli in izhodišči ter izpeljava le-teh v praksi.
  • Organizacijske in vodstvene sposobnosti: uspešno načrtovanje in upravljanje časa; obvladovanje organizacijskih in administrativnih nalog v zvezi z načrtovanjem, izvajanjem, spremljanjem in vrednotenjem delovnega procesa; sposobnost za timsko delo in učinkovito reševanje problemov; vzpostavljanje primernega delovnega okolja z uporabo različnih metod in strategij dela, ki spodbujajo miselno aktivnost.
  • Medkulturne kompetence za osebno izpolnitev in razvoj, aktivno državljanstvo, družbeno vključenost in zaposlitev, sodelovanje z delovnim in družbenim okoljem (z družbo in v družbi).

Predmetnospecifične kompetence diplomantov

  • Strokovno znanje o zgradbi lesa na mikroskopski in makroskopski ravni.
  • Strokovno znanje o lepljenju lesa in proizvodnih postopkih različnih inženirskih lesenih proizvodov.
  • Spretnosti in znanja o naprednih tehnologijah predelave lesa.
  • Razumevanje značilnosti in delovanja različnih gradbenih sistemov na osnovi lesa.
  • Osnovne veščine analiziranja notranjih sil in momentov v lesenih nosilcih in ogrodjih.
  • Strokovno znanje o tehnologijah modifikacije lesa.
  • Osnovne veščine in znanja eksperimentalnega zbiranja in analize podatkov.
  • Obvladovanje osnovnih metod matematične analize, matričnega in verjetnostnega računa.
  • Osnovne veščine uporabe metod statistične analize.
  • Temeljno znanje na področju kemije - osnove kvantitativnega obravnavanja lastnosti in zgradbe snovi ter kemijskih procesov, vključno s strukturo in elektronsko konfiguracijo atoma, vrsto kemijskih vezi, kemijskih reakcij, kemijskim ravnotežjem in energetskimi spremembami pri kemijskih reakcijah.
  • Spretnosti in znanja potrebna za uporabo podatkov za premišljeno poslovno odločanje.
  • Poznavanje poslovnih komunikacijskih strategij in sposobnost uporabe različnih komunikacijskih tehnologij.
  • Osnovna znanja o poslovnih načrtih, vodenju podjetja in osnovnih konceptih trženja.
  • Zmožnost uporabe naprednih digitalnih orodij in programske opreme za oblikovanje trajnostnih lesenih izdelkov.
  • Zmožnost vključitve načel trajnostnega oblikovanja v oblikovanje lesenih izdelkov.
  • Strokovno znanje o tehnikah izdelave digitalnih prototipov.
  • Poznavanje načel oblikovanja, vključno s sodelovalnimi, generativnimi in iterativnimi procesi v digitalnem oblikovanju.
  • Razumevanje tehnik digitalnega modeliranja za izboljšanje oblikovanja, učinkovitosti, trajnosti in donosnosti lesenih izdelkov.
  • Sposobnosti in znanja potrebna za načrtovanje ergonomskega pohištva in za kritično presojo predlaganih ergonomskih rešitev.
  • Sposobnost razvoja projektnih idej na področju lesarstva.
  • Sposobnost uporabe orodja za ocenjevanje trajnosti in razumevanje politik, ki so povezane s trajnostjo.
  • Razumevanje vrednot in delovnih načel Novega evropskega Bauhausa.
  • Sposobnost ocenjevanja projektov s kompasom Novega evropskega Bauhausa.
  • Razlikovanje med posameznimi strokovnimi in znanstvenimi termini s področja lesarstva v angleškem jeziku.

Možnosti zaposlitve diplomantov in nadaljevanja študijana vrh

Diplomanti lahko nadaljujejo študij na magistrskih študijskih programih (na drugi bolonjski stopnji) ali pa se zaposlijo.

S pridobljenim znanjem bodo sposobni samostojnega ali kooperativnega dela:

  • kot strokovni in tehnični sodelavec v lesno predelovalni industriji in gradbeni industriji - lesene konstrukcije in gradnja stavb;
  • kot tehnični sodelavec na področju raziskovalno razvojnih aktivnosti podjetij ali raziskovalnih inštitucijah;
  • kot samostojni podjetnik, proizvajalec, svetovalec;
  • kot strokovni in tehnični sodelavec v upravnih ustanovah (ministrstva, inšpekcijske službe, različni zavodi, občinske uprave).